Paleolivet: Grøntsagsboost med grøn juice

onsdag den 29. april 2015

Grøntsagsboost med grøn juice


Jeg drikker en masse MEGET grøn juice for tiden. Jeg bliver loadet op med ekstra vitaminer og sundhed. Og det føles SÅÅÅÅÅ godt.

Hvis du er vant til at drikke ren frugt-juice, skal der muligvis lidt tilvænning til, men pludselig er man helt afhængig! (Jeg si´r det bare!). Og selv den selleri, jeg ellers ikke brød mig om en gang, ryger ned med fornøjelse.

Min grønne juice i morges var god. Du får sammensætningen her:

Grøn godmorgen juice


½ øko squash
2 håndfulde spinat
4 stængler bladselleri
½ cm ingefær knold
1 tyk skive citron m skal
1/4 æble
100 g spidskål (Jeg skar en humpel på størrelse med min hånd)

Jeg juicede det hele i min Phillips Phillips HR 1855 centrifugal juicer, smed en isterning i og drak til min morgenmad.


Grøn juice skabelon


Du kan sagtens lege lidt med din grønne juice, her er min skabelon

½-1 squash/agurk (evt. halvt af hver)
2 håndfulde blade (spinat, skvalderkål, brændenælder, citronmelisse, bøgeblade, andet bladgrønt)
bladselleri eller fennikel efter smag
ingefær
citron
lidt appelsin eller æble

Juices  i den bedste juicer du har!


Lidt flere ord om grøn juice.


Der kommer muligvis nogle fra Paleo-politiet og siger "Vi drikker ikke vores mad". Tag dig ikke af dem! Den grønne juice er 100 gange mere værd end selv den bedste vitamin-pille. Det er en ren gave til din krop! Selv om du spiser total sundt, er det svært at få næringsstoffer nok, med den måde vi driver landbrug på i dag. Du kan Google dig frem til millioner af årsager til at få mere grønt.

Du kan lave vidunderlige grøntsagsjuicer af alle mulige slags.De smager skønt med forskellige rodfrugter og frugt.  (jeg ELSKER gulerod og appelsin fx) Men de grønneste er de sundeste!!! Og de blideste for dit blodsukker. Og de mest low-carbe! (Ok "low-carbe", er det et ord??)

Hvis du først skal i gang med at lære at drikke grøn juice, så kan det være en ide at starte med mere frugt end jeg bruger. Start fx med 50 % æble. Når du har lavet og drukket den 2-3 gange, så går du til 40 % æble og så videre.
Prøv dig også lidt frem med mængden af ingefær og citron. Det er meget forskelligt, hvor meget man kan li af det. Nogle elsker det syrlige fra citronen, andre elsker det stærke fra ingefæren. Jeg foretrækker det som en smags-tone

Juice-maskinen



Der synes at være enighed om, at en ægte juice-entusiast ejer slowjuicer. Den presser nænsomt alt saften ud af dine råvarer uden at ilte det undervejs.
Min pengepung har dog ikke heeeelt været entusiastisk nok endnu. ...
Jeg er glad for min centrifugal-juicer fra Phillips (hvis du klikker på linket, kan du se min model). Ud over det med pengepungen, så går det altså også væsentlig hurtigere at køre de hele råvarer igennem og den er nem at gøre ren. (Tæller ret meget her i hytten). Jeg tror snart, jeg skriver en anmeldelse af den!

 

Pulpen - resterne fra juiceproduktionen.


Når du juicer, sortere du jo sådan set fibrene fra dine grøntsager. Hvis man, som jeg, gør det mange gange om ugen, kan det godt virke lidt "spildt" at smide al den gode made ud.
Det er jo gode sunde tarmvenlige fibre, som tæller ca nul på kaloriekontoen!

Først lad mig lige indføje - hvis du ikke orker at bruge fibrene er DET HELT OK! Så smid dem ud! og vær glad for den gave du har givet dig selv og din krop.
Eller smid dem i fryseren til en anden god gang!

Ellers er her et par ideer.

Brug pulpen i:
Brød med pulp (grøntsagsbrød)
Frikadeller og farsbrød
Omeletter
Alle former for brød og paleobrød
Stenalderbrød
grøntsagsbrød
Pandekager
Kødsovsen
Smoothien (ikke for meget!)
Pandebrød
Bananbrød
Roatza


SÅ bliver vi vidst ikke mere sunde i dag! Jeg blev helt forpustet af al den sundhedssnak.
Hulehilsen Malene





GRØNNE SMOOTHIES! 

Drømmer du om overskud i din krop? Ønsker du der var en nem måde, at få bikset et måltid fyldt med grøntsager uden at skulle stå og hakke grønt i timevis?
Grønne Smoothies kan gøre det ud for et lækkert og ekstra sundt måltid! Smoothies der kan spises af en skål. Smoothies der kan drikkes. Smoothies der kan tages med på farten.
OG de har ALTID har en overvægt at grønt?


Så tjek lige e-bogen (Klik linket herunder):





Hulehilsen Malene


Indlægget indeholder affiliatelinks. Hvis du handler gennem disse links, støtter du bloggen uden at det koster dig en krone. Smart ikke!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar