Paleolivet: Min første sauercraut.

mandag den 17. november 2014

Min første sauercraut.


Jeg vil gerne spise mere sauerkraut. Jeg er overbevist om, at min mave vil elske mig for det. Det er jo fyldt med gavnlige sager for mavsen. Og her tænker jeg ikke bare på fibrene, men på de "tarmvenlige"-bakterier. Okay, det fik jeg ikke solgt så godt vel? Måske ikke lige det bedste ordvalg, at indlede en opskrift med.
Men hey, det smager faktisk godt.

DU skulle jo gerne få lyst til at prøve også. Så du bliver lige så sund. Eller bare, så vi kan dele erfaringer :-)

Det er faktisk flere uger siden, jeg så videoen her:
Thestonesoup video om sauercraut.
Og jeg har tænkt MASSER af gange, at næste weekend så... Men nu er det så endelig blevet.

Det ser nemt ud på videoen, ikke? Og jeg kan godt lide hendes tilgang til salt. Jeg havde ellers fået det indtryk, at det var vigtigt, at være PRÆCIS i sin saltmængde.
Men også, at man måske kan spare lidt på det, så sauerkrauten ikke bliver så salt, som ellers kan være et problem for de hjemmelavede.

Så her er hvordan jeg gjorde:

Paleolivets første sauercraut.



½ kg hvidkål
omkring ½ spsk salt
Et par tern af rød peberfrugt og ganske lidt grønkål (Bare fordi det pynter)

Den korte instruks (Se den mere uddybende nedenunder).
Skold sylteglas.
Snit kål fint. Massèr kål og salt godt sammen.
Hæld kål i glas og tryk sammen, til det er dækket af væde.
Sæt til side. Og luft glasset ud engang i mellem. Smag på det efter et par dage.


Den lange instruks
Jeg skoldede skål og et sylteglas i kogende vand.


Jeg snittede kålen fint på mandolinjernet. Jeg kan godt li, at kålen er i tynde strimler.
Dryssede lidt salt over og maserede det ind i kålen.
(Du kan evt. smage lidt på den nu. Mangler den udpræget salt, så giv den lidt mere. Er den meget salt, kan det reddes ved at tilsætte mere kål eller andre grøntsager, fx revet gulerod)

Herefter lod jeg det stå en 10-20 minutter. Det passede fint, jeg var også ved at lave aftensmad.
Så maserede jeg grundigt en gang til og denne gang begyndte der er komme væske ud.
Det kan vi godt li - det er sådan det skal være!
Op i det pinligt rene glas med kålen og AL væden.

Nu skal du mase kålen ALT HVAD DU KAN. Mas den med bagsiden af en ske eller dine meget rene knoer (hvis de kan komme ned i glasset). Den skal bare pakkes super tæt i glasset. Luftbobler er af det onde. Jo mere du pakker, jo mere skulle der gerne komme væde. Til sidst er kålen dækket med væde og klar til at syrne. Den skal være dækket helt af væde!

Har du et mindre - og lige så rent glas - der passer ned i det store glas, kan du fylde det med vand og bruge det til at holde kålen nede. Nogle bruger kålblade til at holde kålen ned med.

Kan du se, glasset der
holder kålen nede?
Nu til det svære! TÅLMODIGHED.
Det tager mindst 3 dage at få den rette syrlighed. Det afhænger lidt af forholdene og temperaturen, så kunsten er at smage sig frem. Den kan stå alt fra 3 dage til flere måneder.
Det er også forskelligt hvor sur man foretrækker kålen.

Men - og det er altså VIGTIGT - hvis du skruer et låg på glasset, skal det løsnes mindst en gang om dagen de første 2 dage.  For at lukke gasserne ud. (Det passer jo, med at du alligevel skal smage på sagerne, ikk!). Ovre hos kvalimad, foreslår de et sylteglas med plastfilm og en elastik over.

Når kålen passer dig, flytter du den over i køleskabet. Så stopper syrningsprocessen (næsten).








Variationsmuligheder:

  • Al slags kål dutter. Du kan bruge savoykål, rødkål, spidskål.
  • Du kan krydre, fx med hvidløg, chili eller ingefær. Eller kommen.
  • Du kan bruge blande med andre grøntsager, fx revet gulerod, selleri, pastinak, rødbede eller persillerod
  • Du kan fermentere gulerodsstænger. Så skal du bruge 1 l kogt vand med 50 g salt opløst i til at hælde over. (Find engelsk vejledning her: Fermenterede gulerødder)
  • Find flere ideer og mere viden om fermentering og sundheden ovre hos Henriette fra fedetider. Fermenteret gulerod/squash. og den med rødbeder + en masse kloge ord om hvorfor
  • Det skulle smage virkelig godt, at tilsætte et revet æble i følge Camilla Plum
  • En dag skal jeg også prøve Tina Scheftelowitz´s opskrift med syrede gulerødder m fennikelfrø og mynte
Bonustips:
Du kan bruge surkålen, når du skal lave en hjemmelavet remolade ud af din hjemmelavede mayo.

Nå, skal du ikke ud og af sted for at købe dig et lækkert øko-hvidkålshoved, nu mens de er i sæson? :-)

Hulehilsen Malene

Kålfoto: By James Barker, freedigitalphotos.net
Sukkerfri, mælkefri, glutenfri.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar