Paleolivet: Paleo svampesovs og svampestuvning med ramsløg.

lørdag den 19. april 2014

Paleo svampesovs og svampestuvning med ramsløg.


Mine drenge er VILDE med svampesovs. Vi kan aldrig lave nok. Når man spørger Emil, hvad han vil ha at spise siger han som regel. "Noget med svampesovs og kylling". Jeg ved godt, at det ikke er alle børn der har det sådan, men hvis bare nogle af jer kan lide svampe, så prøv denne opskrift. Uhm.

Opskriften indeholder ramsløg. Ramsløgene er i sæson nu. Vi har holdt påskeferie i et sommerhus nær Århus og Riisskov var simpelthen FYLDT op af ramsløg så langt øjet rakte. Haps haps – de måtte med hjem. Men det burde være muligt at finde ramsløg de fleste stedet, man skal bare vide hvor. Desværre ved jeg ikke HVOR i Hillerød, men min mor bor i Lyngby og der bor også nogle! Hvis du ikke lige er på vej i skoven , kan de også købes i velassorterede supermarkeder!
Ramsløg i Riisskov - der er nok til alle i nærheden.

Du skal bruge:
400 g rensede champignon
1 porre
1 bundt Ramsløg
3 spsk klaret smør
½ dåse kokosmælk.*
Salt

Porren renses og skæres i tynde skiver. Ramsløg skylles og skæres i fine strimler. Champignon hakkes eller skives alt efter hvordan du foretrækker det.

Klaret smør smeltes på panden. Porren og halvdelen af ramsløget tilsættes. Når det lige har fået 2 min på panden tilsættes svampene, som skal blive bløde og lækre. Tilsæt de sidste ramsløg, salt og kokosmælken. Hvis du vil ha det a la stuvning, bruger du kun den tykke del af mælken i kokosdåsen*. Hvis det skal være sovs, ryster du bare dåsen og bruger halvdelen. Sovsen/stuvningen koges ind til en passende konsistens og smages til. Hvis kokos smager for meget i gennem, skal der lidt mere salt til!

Kan spises til næsten alt hvis du spørger Emil. Hvis du spørger mig, ku det fx være blomkålsris, dampet broccoli, ovnbagte grønsager og lign

*Vedr. kokosmælk: Sørg altid for at købe dem der KUN indeholder kokos og vand. Alle de andre tilsætningsstoffer er fuldkommen overflødige og vil i nogle tilfælde forhindre kokosmælken i at dele sig i tyk og tynd. Find den bedste øko du kan eller tag fattigmandsversionen, som er den blå og grønne dåse, som fås i Fakta og SuperBrugsen. Min oplevelse er, at du godt kan fiske den "tykke del" af kokosmælken ud af en dåse ved stuetemperatur, men det er nemmest når den kommer fra køleskabet. Derfor har jeg altid en dåse kokosmælk i køleskabet. Du kan godt vælge at lave kokosmælken selv (som her: Lav din egen kokosmælk) men min erfaring er, at det er svært at få den FED nok til at lave stuvningen.

For mange ramsløg? Kan hakkes og fryses. Eller laves til lækker Urtesalt ved at blende god salt og ramsløg og tørre det i ovnen ved 60 grader i 2 timer.Blend en gang mere efter tørring og fyld på glas.

Ingen Ramsløg? Pyt, brug et par forårsløg og et fed hvidløg i stedet, det smager også godt!

Andre opskrifter fra Paleolivet, der anvender naturens grønt:
Skvalderkålspesto
Ristedet salvieblade - som små chips
Hvidløgsstegt skvalderkål

Fortsat god påske alle sammen. Jeg håber i nyder livet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar