Paleolivet: 30 dage efter Whole30.

søndag den 27. oktober 2013

30 dage efter Whole30.

-Hvis du kigger med her, fordi du skal starte en W30, så vil jeg anbefale dig, at hænge denne på dit køleskab: Whole30 måltids-skabelon. Den hjalp mig helt enormt!
-Hvis du gerne vil starte med at læse om starten af min "rejse", så start HER og gå en dag frem ad gangen.

Paleovaffel med tomatsovs, kylling, tomat og basilikum.

Jeg har googlet masser af erfaringer og beretninger om W30. Fundet en del blogs, der starter beretningen, men pludselig en dag holder historien op og efter en rum tid, skrives der videre på bloggen med almindelige Paleo-opskrifter og lign. Jeg bliver Så nysgerrig? Hvad skete der? Hvorfor stoppede du ?Ja, for du stoppede vel? Ellers havde du vel skrevet videre. Jeg antager, at det handler om, at det aldrig er sjovt, at skrive om det der gik galt. Der findes selvfølgelig også blogs der skriver om hele forløbet, til de når i mål – ligesom jeg selv har gjort. Men også her, bliver jeg efterladt nysgerrig? Hvad så nu? Hvilke beslutninger har du truffet for fremtiden og holdt de stik?

Så foranlediget af en kommentar fra Lone, vil jeg i dag, gøre status over situationen 30 dage efter de 30 gode dage.

Hvad ville jeg gerne, da jeg var i mål?

Her er mine overvejelser i ikke prioriteret rækkefølge

1)Jeg ville gerne bibeholde et spisemønster med færrest mulige mellemmåltider
2)Jeg ville gerne have mere fokus på nitrit og holde op med at spise ”ikke-øko-flæsk” og ”ikke-øko-bacon”, fordi jeg er blevet opmærksom på, hvor stor forskel der er på sundheden i det fedt, der kommer fra de gode og de forkerte grise.
3) Ikke drikke vin hver weekend – bare fordi det var weekend. Have flere weekender uden vin end før W30

4) Arbejde videre med mine spisevaner. Spise langsomt /tygge ordenligt / være til stede / ikke sluge maden. Den vane kom jeg aldrig rigtig i mål med under W30

5) Ikke tage de tabte kilo på igen og gerne tabe 1 mere

6) Fortsætte arbejdet med at få en bedre tilstand i min mave

7) Igen nyde Paleo-treats (kage/brød/smoothie) med måde med fokus på det ikke blev til flere gange om ugen.

 Tilstanden 30 dage efter:

1)      Bibeholde mønsteret uden mellemmåltider. Det har været SÅ svært og jeg er faldet i flere gange. Det er som en vane der bare ikke vil give slip. Jeg kan tage mig selv i at spise om eftermiddagen, selv om jeg ikke er sulten (WTF!?!?) Yep – jeg bliver helt ”must have” og MÅ bare proppe noget i munden. Sikke noget rod.
 

2)      Øko flæsk og Øko bacon – ja tak. Det er lidt mere besværligt at få fat i, men det kan lade sig gøre. Nogen gange bliver det til frilands-udgaven i stedet og det er også fint.

 
3)      Har fået vin de fleste weekender, men i meget små mængder

 
4)      Sidste uge var dedikeret til mere mindfull eating. Aht min fordøjelse, som stadig ikke virker ordenligt, SKAL jeg blive bedre til at nyde og tygge min mad ordenligt…………………………………………….
 

5)      Vægten holder, men falder ikke. Der har været skajet lidt ud hist og pist, så jeg er egentlig glad og tilfreds, over ikke at have taget på.

 
6)      Se også punkt 4 svaret. Men ja, jeg afventer pt svar på en test, som måske kan bringe mig nærmere.
 
 
7)      Ja tak – det hele er indtaget. EGO-kagen, rødbedejuice m æble og ingefær, og en gang Paleobrød. Måske lige i overkanten – ved ikke om det er fordi det har været forbudt eller det er efterår og mørke, der gør mig mere lækkersulten?


Så JA jeg er stadig lykkelig for at jeg gjorde det.  Jeg synes stadig jeg har gode ting med mig fra forløbet. Fx at jeg kan gå meget længere uden mad. Og klarheden over hvor mange hjørner der bliver skåret til dagligt, når man skal have det hele til at fungere.

Er jeg klar på en omgang mere? Ja bestemt. Måske skal det bare være en W14 eller W 7 eller hvad der nu skal til få at få vanerne på plads. Det skriver de faktisk i bogen er en fin måde at gøre det på.

Hvis du gerne vil starte med at læse om starten af min "rejse" og hvordan jeg oplevede det undervejs, så start HER og gå en dag frem ad gangen

Vil du læse min en anmeldelse af bogen der hører til programmet, så se her:
Anmeldese af It starts wtih food

Ingen kommentarer:

Send en kommentar