Paleolivet: Gulerodsbrød

lørdag den 9. marts 2013

Gulerodsbrød

Sad og bladere i en gammel bog: "Detox dit liv". Den er vidst fra 2008. Men de fleste af opskrifterne er faktisk Paleo. (Der er dog også lidt peanuts og soyamælk).

Fik lyst til at afprøve gulerodsbrødet, som i ingredienser, minder en del om Thorbjôrgs boller, som jeg postede for ikke så længe siden, men uden mandler.
Det jeg synes er fint ved denne opskrift er, at det er VIRKELIG meget grønsag.
Og resulatet bliver meget madpakke - velegnet.



Her er min version:

1 kg revne gulerødder og pastinakker (med overvægt at gulerod)
4 æg
2 spsk fedtstof
2 tsk salt
½-1 tsk kardemomme (kan undlades, er ikke med i den oprindelige)
6 dl kerner (jeg brugte 2 hørfrø, 2 solsikke, 1½ græsskar og ½ dl sesamfrø)
2 spsk tahin (kan undlades, er ikke med i den oprindelige).

Riv rodfrugterne fint. Mal hørfrø i kaffemølle. Resterene frø blendes med en håndfuld at de revne grønsager.
Alt blandes nu grundigt i en stor skål. Jeg stak stavblenderen i til sidst, men det kan sagtens gøres uden.

Bred ud på en bradepande. Drys evt med lidt kerner.

Bag 1 time ved 160 grader.

Køl lidt ned, og skær i firkanter.

Spis -uhm - med masser af tandsmør eller hvad der nu er din favorit.

Det er total godkendt og ret nemt at lave!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar